21 December 2011

Berbaloikah Membuat Pembiayaan Peribadi Untuk Beli Emas?

1- Jika saya ditanya dengan soalan seperti ini, dengan segera saya akan menjawab "Amat berbaloi2.." tetapi soalan seterusnya pula diajukan iaitu "bagaimana cara untuk membayar semula?".


2- Pada saya amat mudah, apabila saya membuat pembiayaan untuk membeli sesuatu aset, yang mana kita semua faham bahawa aset adalah sesuatu yang memberikan pulangan seterusnya tambahan pendapatan kepada kita, maka sudah tentulah hasil daripada aset itu yang akan digunakan untuk membayar semula pinjaman tadi.


3- Jika saya meminjam untuk membeli rumah dan disewakan, hasil dari sewaan tadi yang akan saya gunakan untuk membayar semula pinjaman dan dalam masa yang sama lebihan wang selepas ditolak bayaran pinjaman adalah tambahan pendapatan kepada saya. Tetapi bagaimana dengan Gold? ianya tidak memberikan pulangan berbentuk Aliran Tunai?


4- Mudah saja, walaupun ianya tidak memberi pulangan dalam bentuk Cashflow, tetapi ianya meningkat dari segi nilainya ataupun disebut sebagai pulangan dalam bentuk Capital Gain. Jadi, untuk membayar pinjaman setiap bulan, jualkan saja beberapa keping emas yang dibeli tadi dan gunakan tunai daripadanya untuk membayar semula ansuran bulanan tadi.Katakan pada bulan Januari 2009 (Permulaan Graf Ini) saya membuat pinjaman sebanyak RM40,000 untuk tempoh selama 20 tahun dengan bayaran RM400 sebulan. Saya gunakan kesemua wang pinjaman itu untuk membeli Dinar. Pada ketika itu harga bagi 1 Dinar sekitar RM450, bermakna saya boleh membeli 88 keping Dinar.Setiap bulan, saya akan menjual sekeping Dinar, dan wang hasil jualan itu saya akan gunakan kesemuanya untuk membuat bayaran balik pinjaman.


5- Dengan kenaikan harga Emas, walaupun saya tetap menjual 1 keping Dinar setiap bulan, tetapi amaun bayaran balik pinjaman yang saya jelaskan semakin bertambah dan lebih tinggi berbanding amaun yang sepatutnya dijelaskan, sebagai contoh ketika permulaan dulu saya jual 1 keping Dinar dapat RM400, tetapi sekarang ini saya jual 1 keping Dinar dapat RM801, dan amaun itu terus meningkat dari semasa ke semasa!!Ini menjadikan pinjaman tadi boleh diselesaikan dalam masa tidak sampai 20 tahun disamping saya masih mempunyai emas yang berbaki dalam simpanan saya. Bermakna, emas yang saya ada ini diperolehi secara percuma!!

6- Nampak tak kesannya? Inilah yang menjadikan Emas sebagai satu senjata yang mampu meruntuhkan sistem ekonomi Kapitalis. Inilah caranya untuk kita memanipulasi sistem kewangan Kapitalis untuk kepentingan dan kekayaan kita setelah sekian lama mereka memanipulasi hasil titik peluh kita demi kekayaan mereka.


7- Tapi jangan pula kita menyerahkan wang kita untuk dimanipulasi oleh mereka. Hari ni ramai orang yang sentiasa mengeluh kerana Inflasi, kerana kehilangan kuasa beli dan kadar interest semakin tinggi, hakikatnya mereka sendiri yang menyokong sistem ini dengan cara menyerahkan (menyimpan di Bank) wang hasil titik peluh mereka untuk digunakan oleh pihak bank secara percuma!! Lebih malang lagi, apabila mereka pula perlu meminjam wang yang disimpan tadi dari pihak bank dan dikenakan kadar interest yang amat tinggi!

No comments:

Post a Comment